Email marketing er dødt

Email marketing er dødt! ☠️ Eller er det?

Det er blevet sagt i mange, mange år: Email marketing er dødt. Folk modtager så mange emails, at email marketing er red ocean. Det bliver set på som spam eller folk åbner bare deres emails, så de slipper for den der hæslige, røde prik, som indikerer, at man har noget ulæst. 

Fine argumenter. Men ikke tidssvarende for 2021. 

Fordi traditionel email marketing er dødt. Den slags email marketing, hvor man bare sprøjter en samlet besked ud til alle på email listen, desuagtet deres interesser eller hvorfor de har tilmeldt sig. 

I de nyere email marketing systemer (EMS) har du mulighed for personalisering, også som går udover “hej %FIRSTNAME%”

Når dine læsere har tilmeldt sig eksempelvis på baggrund dette indlæg, som handler om email marketing, så skal de jo ikke modtage indhold om Google Ads, de skal naturligvis modtage indhold om email marketing – selvfølgelig medmindre de har udvist interessen for andet. 

Det kan man i de fleste EMS styre med tags eller lister. Jeg anbefaler dog at styre det med tags. 
Du kan desuden lave personalisering på baggrund af deres plads i købsrejsen. Altså, hvor godt kender de dig og hvor meget interagerer de med dit indhold. Åbninger, clicks, hjemmesidebesøg, svar på emails. 

Så hvis du kan segmentere din email liste, så du kun skrive relevante ting ud til de rigtige personer, så er det bestemt ikke dødt. 

Hvordan får man succes med email marketing?

For at få succes med email marketing, så er det for det første nødvendigt at have nogen at sende ud til. Og fordi Danmark har en spamlovgivning, kan du ikke skrive ud, som et passer dig. 
Og blot i kraft af dette, så diskvalificerer email markting sig selv som en top of funnel/start af kunderejse aktivitet. 

Email marketing bygger altid oven på noget andet. Facebook ads, LinkedIn ads, SEO, kold kanvas. Men det er et genialt værktøj til at øge kendskabet til din virksomhed, skabe relationer til dine læsere og kvalificere potentielle købere gennem deres adfærd og lead scoring. 

Step 1 for at få succes med email marketing:

Giv dine læsere en god grund til at komme på din liste.. Det her er 100% en handel. Du skal tilbyde noget af tilpas høj værdi, så folk gerne vil give sin email, navn, telefon i bytte for at få adgang til det, du tilbyder. 
Det kan eksempelvis være en e-bog, en guide, en checkliste, eller noget helt tredje. Det vigtige er, at din ønskede kunde finder det interessant og så at det ligger ret tæt op ad din ydelse. Så blot i kraft af, at de downloader dit indhold, opkvalificerer de sig selv til at købe din ydelse. Dette kaldes gated content. 

Et eksempel kunne være dette: Du sælger Customer Relationship Management (CRM) systemer, så kunne det oplagte valg til gated content være en checkliste for at finde ud af, om ens virksomhed har brug for et CRM. Det siger to mig to ting, hvis de downloader. De overvejer et CRM, og de er aktivt på udkig efter den rigtige løsning. 

Det gør det meget nemmere for mit salgsteam at skabe dialog og realtioner med dem efterfølgende. 

Step 2 for at få succes med email marketing

Step 2 for at få succes med email marketing er at skrive noget, som folk kan bruge til noget. Og det er det mest generiske råd, som alle i. marketing giver. 
Skab værdi. Skriv noget værdifuldt. 

Men jeg vil gerne komme det lidt nærmere. Årsagen til, at jeg kan det, er, fordi vi i saabyemedia bestræber os på at være de bedste til at forstå vores kunders kunder. 

Derfor når vi skriver content, så gør vi et stort nummer ud af at lære vores kunders kunder at kende. Og det er det samme, du skal gøre. 

Du skal kende dine kunder rigtig godt. Deres pains, deres drømme, deres udfordringer. Derudover skal du vide, hvordan dit produkt løser de udfordringer. 

Det skal du selvfølgelig sørge for at kommunikere til dem, men i en bestemt rækkefølge, så du behovsopbygger og løser deres behov på det rigtige tidspunkt. 

Desuden skal du sørge for at vise din viden samtidig. Du skal vil gerne ses som ekspert af dine læsere. 

Det er derfor, de fleste svar bliver så generiske som ‘skab værdi’ – fordi det varierer meget fra branche til branche, hvordan man gør det. 

Men når du kender deres pains og udfordringer, så kan du komme med løsningerne på dem – det er sådan, man skaber værdi. 
Her er vores framework til, hvordan vi bygger det op, vi kalder et onboarding flow.

Mail 1: Levering af gated content
Mail 2: Content upgrade
Mail 3: Person, Problem, pain
Mail 4: Amplifikation
;Mail 5: Story, testimonial
Mail 5: Offer, respons

Hver case er naturligvis forskellig, og det er derfor ikke alle, som passer ind i dette framework, og der skal det selvfølgelig tilpasses til hver case.

Kunne du tænke dig, at vi sammen kigger på, hvordan I kan få mere ud af jeres B2B marketing set up?

Få en gratis analyse af os lige her.


Få gratis analyse